Monday 22 July 2013

Entah Esok

Hari itu, Salena datang pada waktu yang hampir lewat. Hampir sumua saf penuh. Ramai hambaNya yang berlumba-lumba menunaikan ibadah sunat bulan Ramadhan itu, Terawih. Salena sendiri belum pernah ke masjid tersebut. Hidupnya kini bukan sesuka hatinya lagi, Alhamdulillah, Salena masih lagi menjadi pilihan Allah, untuk beribadat terawih pada malam itu. 

[kredit]

'Entah esok bagaimana' bisik hatinya.

Hatinya tenang tatkala memasuki rumah Allah itu. Matanya terus terhenti kepada seorang wanita tua yang berada di kanan saf hadapan. Tegar dan tabah, tersenyum lagi Salena.

Esok dan hari-hari seterusnya bila Salena menjadi tetamuNya, dia suka melihat Nenek Tua yang sama tegar berada di saf hadapan paling kanan.  Kagum sekagum-kagumnya.

'Aku yang muda saja selalu lewat' desis hatinya lagi.

Malam itu Salena terasa seperti hilang sesuatu pada pemandangan malamnya. Matanya melilau mencari kelibat tua yang selalu menghiasi saf hadapan. Tiada. Salena menunggu dan tetap memberi ruang. Tetap tiada.

'Sakit agaknya' Andaian Salena.

Malam ketiganya, Salena masih mencari.

'Nek, Muslimah-muslimah itu mahukan keselesaan berdekatan kipas meniup angin berbanding merapat ke saf ini, mereka lebih memilih yang dekat pintu nun, aku tahu panasnya berada di tepi kali ini, aku tahu bagai mana panasnya bumi ini, nek, makin kurang saf-saf saban malam. Kuatkan diri dan nafasmu di Ramadhan ini. Agar aku terinspirasi melihat dirimu yang uzur perlahan melangkah kuat beibadah. Nenek yang tidak kukenali, datanglah lagi. Bagi aku panahan lagi bila masa Allah memilih kita terus beribadah di dalam rumahNya akan mengalir hawa ketenangan.

Aku akan doakan kau kuat, biar badanmu ralat,'

'Aku ini entah esok bagaimana' bisik Salena lagi dan lagi.

No comments:

Post a Comment