Sunday 30 June 2013

Anai ke Kelkatu

Cantiknya tudung!

Cantiknya baju!

Cantiknya.... Cantik!

Assalamu'alaikum semua. Rasa cantik anda hari ini? Rasa iman cantik hari ini? Allahua'lam.
Hari itu saya menghabiskan masa bersama keluarga. Jalan-jalan tepi pantai. sudah penat berteduh lagi. Puji-puji apa yang cantik. Hamdallah apa yang ada. Laut luas terbentang depan mata. Lantai daratan luas nak jelajahi. Tak terkata tak terjelajah satu hari.

Zikir sikit dalam hati. Tak akan sedar bila hati kita mati.

Tiba-tiba, telefon mudah alih saya berkicau. Satu pesanan masuk dari sahabat terchenta keranaNya.

"Ada anda bertazkirah hari ini?"

Saya membalas ringkas "Saya busy bersama family la anda... hihi"

"Saya bagi anda petang nanti,"

Dan betul apa yang sahabat saya kata, dia bagi sebuah pesanan lagi
"Tazkirah.fm"

Dalam banyak-banyak pesanan sahabat saya, ada beberapa kata-kata yang menyentap hati, memukul iman saya yang lemah. Kesian, sudahlah lemah dipukul lagi. Terima kasih sahabat.

"istidraj,
seperti anai-anai yang tiada sayap akan duduk di bawah,
celahan batu dan kayu,

Bila bersayap menjadi kelkatu,
Berani pula melawan api dan lampu.

Nau'dzubillah"

"Bab 6 kaa....?" aku bergurau manja.

"Anda... nak silibus tazkirah atau apa ni..."
"hehehe...lagi?" dan rinduku sudah membuak. Sahabat, sungguh kau tahu aku kontang sudah tanpa ilmu. Kau tahu aku hauskan apa. Syukran...

"Anda, kalaupun kita hidup ni, makin buat jahat, makin dapat nikmat itu petanda istidraj paaaaling ketara.
umpamanya... Anda naik papan tanpa dinding, akhirnya bila sudah sampai penghujungnya anda akan jatuh sakit. Tak di dunia. Sakit kan?"

Aku melengahkan balasan.

"Bolehlah tertipu dengan dua jenis hidup. Kalau kita kejarkan populariti, pangkat darjat dan harta, kita jadikan hidup ini bertujuan. Walhal tak kekal. 50 tahun hayat kita  di dunia yang teruji tak akan sama balasan baik dan buruk di negeri yang kekal. Ulang taip, itu insan yang menjadikan hidup bertujuan. Heee,"

"Yang keduanya?" aku mengambil tisu.

"Yang menjadikan hidup ini penjara. Buat amal akhirat dan menolak dunia. ini panjang ulasannya. Nantilah kita jumpa. Hik,"

"Okay... minggu depan kita luang masa bersama pula,"

"Laaah...kenapa? Jap, anda buka aplikasi tafsir dalam telefon tuh. Tengok surah terchenta al-a'raf ayat 182-183" jawapan dan soalannya buat aku pelik. Tidak pernah dia menolak untuk berjumpa denganku.

"Tak boleh???,"

"kita kan selalu bertemu dalam doa...? uhibuki ;)"

Aku membuka aplikasi itu,

Dan orang-orng yang mendustakan ayat-ayat kami, 
akan Kami biarkan mereka berangsur-angsur
 (menuju ke arah kebinasaan),
 dengan cara yang mereka tidak ketahui.

Dan Aku akan memberikan tenggang waktu
 kepada mereka. Sungguh rencana-Ku sangat teguh.

[al-a'raf 182-183]


[kredit]

Ah... Sahabat fillah... sungguh aku jatuh cinta. Bila aku lupa, tiba-tiba datang berpesan-pesan dengan sabar. Bawalah aku lagi. Jauh dari jahiliyyah ini.

Koma.

No comments:

Post a Comment