Thursday 13 June 2013

Ketaksangkaan Membesar

Hari itu saya dan kawan saya uzur syarie. Kami duduk di belakang Masjid al-Bukhari.  Kalau masa cuti begini, sayalah orang yang akan bersenang hati sebab ada masa lebih hendak melayan cerita karangan novel. Indah dan terbuai-buai saya walaupun hakikatnya punggung saya melekat di lantai masjid. Eheh!

            “Anda…,” Kawan saya menegur.

            “hmm…,”

            “jomlah ke bulatan gembira sana…,” Pelawanya.

            “ Ok, tapi siapa naqibahnya? Kalau budak form empat tu lagi, saya malas ,” Alasanku membuat dia terdiam.

            Aku menutup novel seraya melihat jelingan tajam berbaur pujukan. ‘Syndrom haid, semua nak marah ‘desis hati saya.

            “Hmm, Jom!” aku berdiri dan menarik tangannya.

            Kami berjalan beriringan berjalan ke arah bulatan gembira itu. Hanis naqibahnya, Puteri tingkatan lima. Okaylah daripada yang lain. Ketika kami melabuhkan punggung masing-masing, isi usrah sudah ke hampir ke klimaks. Mungkin kami anti-klimaksnya sebab tiba-tiba semua diam dan beralih kepada kami. Hanis dengan rendah hati ingin menyuruh kami menyambung isi usrah.  Saya diam dan kawan saya juga. Ahh sindrom diam hari ini. berpeluh saya!

            Sudah, siapa juga yang suruh ke sini, tengok dengan tangan kosong. Heh! Kawan saya pula hero yang menyuruh Hanis menghabiskan isi usrah. Saya bersetuju dan memandang muka Hanis tepat-tepat.

            “ er.. er.. hari tu.. ustazah ada bagitau saya rahsia... Sesiapa yang nak syurga dan ber cipika cipiki di syurga nanti boleh tahu rahsia ni,”

            “ Semua mahu tahu tu Nis, teruskan…,” Kawan saya menyambut sambil tersenyum simpul.

            Hanis mula melantunkan suaranya yang merdu untuk membaca sebaris dua ayat alquran. Macam surah As Saff. Mungkinlah…

            “ Sodaqallahul azim. Ayat 10 dalam surah as Saff, Allah Swt berfirman :

Wahai orang-orang yang beriman!
 Mahukah kamu jika aku tunjukkan satu perdagangan
 yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?

            Hanis menyambung…

(iaitu) Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya
dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu.
Itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.

            Itu ayat ke 11,” Hanis mengahabiskan bacaan tafsirnya.

Azan berkumandang. Saya berpeluh kecil  lagi.

            “Lepas tu kak?” Seorang adik bertanya.

            “Dah azan. Tengok ayat seterusnya dalam tafsir kamu. Akak masuk dulu. Moga bermanfaat semua. Maafkan yang terkurang ya dik… kak…,” Lembut hanis membawa diri. Kami yang ma’zurah pun menutup majlis dengan surah al-Asr dan tasbih kifarah.

            Kami pun berdiri dan kembali ke belakang masjid.


[Ilmu menjaga kita. Kredit]

            “anda… hmm…,” dia ragu-ragu.

            “ Cakaplah, saya nak buka novel kalau tak nak cakap. Hehe,”

            “Kadang-kadang, ilmu bukan dari siapa bercakap, sama ada dia amal atau tak, itu tak penting. Ambik yang bermanfaat sudah. Optimis!”

            “Saya ambillah…,”

            “biarpun form empat,” katanya sambil senyum mengenyit mata.


            

No comments:

Post a Comment