Thursday 16 May 2013

Kebetulan Terlampau, Cuma!

Bissmillahi RahmaniRahim. Assalamu'alaikum.

Wah kebetulan hari jumaat. Jom berselawat banyak-banyak hingga kita tidur pun mengigau berselawat. Eheh. Moga kita kerap mengingati Rasulullah, kepada Baginda SAW juga kita memohon syafaat di akhirat kelak. In sha Allah.

Moga iman kita sentiasa diterima dan kita tajdid demi Allah.
[kredit]

Hari tu kawan saya hantar mesej. Oleh kerana free dia pun suka hati menghentam saya dengan berpuluh-puluh mesej. Berpeluh saya. heh! Ada satu mesej lama yang saya buka balik semalam. Tiba-tiba saya tergerak hendak berkongsi dengan mana-mana mata yang sudi membaca. Moga sampai di hati.

" Anda, free tak? kemonlah buka surah al-A'raf " dia pinta saya membuka tafsir mini milik saya. Tahu-tahu pula.. hmm..

"ayat?" balas saya pendek.

" Malaslah nak bagi. Tapi nanti anda tidak cari pula... kita kan berkaseh sayang. Senyum tayang gigi. Nah ayat 176 ; Dan sekiranya kami menghendaki niscaya Kami tinggikan (darjatnya) dengan (ayat-ayat) itu, TETAPI dia cenderung kepada dunia dan mengikuti keinginannya (yang rendah) maka perumpamaannya seperti ANJING, jika kamu menghalaunya dijulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya ia menjulurkan lidahnya (juga). Demikianlah PERUMPAMAAN orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu agar mereka berpikir,"

"Anda...:( "

"Anda sudah merah hidung? lah kejap, ni lagi ayatnya. al-A'raf 177 : Sangat buruk perumpamaan orang yang mendustakan ayat-ayat kami, mereka menzalimi diri sendiri. 178 : Barang siapa diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk dan barang siapa yang disesatkan Allah, maka merekalah orang-orang yang rugi. Anda, jom jadi 'dia' dan bukan 'mereka'? saya cuma takut anda dan saya jadi golongan 'mereka'. Allahu Allah! merah tak mata anda sekarang?"

" saya tak tahu nak kata apa.. sumpah dunia memainkan kita!"

"Hmm sabarlah... sunah sahih hari jumaat surah al-Kahfi. Sudah?" pandai temanku memujuk saya. Katanya membaca Al-qur'an, hati hamba akan tenang. carilah diri 'hamba' di situ.

"Esok kan hari jumaat. Esok sahajalah. heheh" Saja ingin mendapatkan pendapatnya lagi.

Dan benar dia memberi.

"Ok, wait and see. cari makna ayat 54. Senyum tayang gigi. "

Dia sebut sahaja ayat itu hati saya berdebar. Kalut mencari surah al-Kahfi. Terasa dia ada depan mata. Kalutnya.

Dan sesungguhnya kami telah menjelaskan berulang-ulang kepada manusia dalam al-Qur'an ini dengan bermacam-macam perumpamaan. Tetapi manusia adalah memang yang paling banyak membantah!

Al-kahfi : 54

Sudah ada tertulis. Cuma tertulis. Cuma cetakan di sini. Ataukah cuma helaian? Cuma di luar sana masih ada mata yang belum disegarkan. 'Mereka'mungkin tahu tapi ada 'dia' yang belum ingat-ingatkan, atau belum 'mereka-mereka' ini belum membuka mata dan hati. 

Mari kita sentiasa kebetulan. Agar tidaklah kita bersenang-senang hati tentang bekalan kita ini. Sayapun bukanlah juga guru Bahasa Melayu yang mampu terangkan makna perumpamaan-perumpamaan, bidalan segala bagai. Wahai, KalamNya jugalah al-Haq.

Adduh!

2 comments:

  1. sejuk hati membacanya...takut kpd diri sendiri juga ada..teruskan dengan pengisisn yg amat bermanfaat..
    utih..

    ReplyDelete
  2. :) utih ka ni? hem.. saya pun takut. doakan saya kuat di sini :)

    ReplyDelete