Thursday 23 May 2013

Kedatangan Rezeki

Bismillahirahmanirahim. Assalamua'alaikum Warahmatullah. Jumaat? Selawat lebih banyak? Ok anda memang Osem. Jom! Senyum kenyit mata. Hik

[kredit]

Alhamdulillah, I love You Allah, seinfiniti kesyukuran hari ini masih kita berpijak di alam fana. entah berapa lama lagi kita dipinjamkan segala-galanya. Dipinjamkan tilam empuk tempat berguling-guling malas dan manja. Dipinjamkan handphone canggih mudah alih. dipinjamkan udara yang membuatkan kita masih berkongsi. Akal yang waras. Ok. Ok Nikmat Tuhan mana satu yang kita dustakan? [ar Rahman :13]

Petang khamis itu saya duduk dalam bas menunggu masa Inche Driver menurunkan saya di lokasi sekian-sekian. Jammed. Hujan. Saya hanya diam. Semua orang dalam bas juga. Tension agaknya. Melihat satu lembaga di tengah jalan yang berusaha mengawal keadaan jalan raya. Saya mengangkat kening sebelah. Kagum. Keadaan masih serius.

Dulu Inche Polis itu berbaju seragam putih becelana hitam bukan. Kali ini baju highlight hijau. Baju hujan yang besar tepatnya yang berjaya menutup badannya yang sasa bak gorgon. Oh ok saya tipu. Inche Polis berjaya memakai baju hujan kalis air demi menjalankan tugas. Kali ini sumpah saya yang tersentuh.

"leee.. dah tugas. macam mana.. lap hingus tu.."

Yalah. Tugas itulah juga melicinkan rezeki kita kak cik tuan puan. Bukan maksud saya hendak katakan mereka bagi rezeki. Eh itu tipu real tapi dengan ribuan manusia yang ingin cepat sampai ke rumah ingin berlimpang melepas tekanan di kantor kemudian dibawa balik keesokannya, penat dan mahu sampai ke destinasi, pasti ada juga yang baru keluar bekerja. Ya pasti ada. Dan lebih pasti lagi ada yang lepas terlepas dari kesesakan, beliau ingin makan sebab lapar, sebab tadi puasa dan sebagainya lagi sebab. eheh.

Dan berapa banyak makhluk bergerak
 yang bernyawa yang tidak (dapat) membawa (mengurus) rezekinya sendiri. 
Allahlah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu. 
Dia Maha Mendengar Maha Mengetahui.

[al- Ankabut : 60]


Wahai... Janganlah anda katakan anda bisa hidup sendiri-sendiri di bumi, mampu berdikari sendiri. Sedangkan anda hidup di hutan simpan pun agaknya anda tak dapat. Anda akan terpaksa berkongsi suasana dengan pak hewan [Sebut : Haiwan] dalam animal planet. Tak terbayang saya. Miahaha.
Ya mungkin kita tak akan mampu sendiri-sendiri. Kena terpaksa akan ada yang bantu kita. Allah.

Ehem ehem, apa kaitan dengan Pak Polis tadi ya? Salah satu bagaimana kita bergerak dan digerakkan juga ialah dengan bagaimana manusia berkerja dan berusaha memenuhi keperluan sesama manusia. Inche Polis bertugas menyelematkan kita dari traffic jamed dan kemungkinan-kemungkinan yang ada. 

Sedangkan beras dari petani, anda sudah sombong angkat dagu tajam. Hm! sedangkan kereta mahal-mahal itu ada prosesnya sebelum sampai ditangan anda. Dari timah ke getah. Sedangkan Milo suam berais tiga di dalamnya juga ada proses sebelum sampai kepada anda walau di restoran atau anda buatnya sendiri. Sedangkan tilam empuk anda yang membawa anda jauh bermimpi juga jauh prosesnya untuk sampai kepada anda.

Farero rocher yang sedap pun anda tak rasa kalau tiada proses. Semuanya lah.

Tepuk dahi. Kita sudah bersyukur hari ini?

[kredit]

Kita perlu, walaupun kita tak tahu. Allah bagi juga kan?
Kita minta, tapi Allah tak bagi sebab ada yang lain untukmu.

Lalala~





No comments:

Post a Comment