Thursday 14 March 2013

Masa Depan Hamba itu Rahsia.

Assalamualaikum, Salam junjungan buat Nabi Muhammad SAW.

Allah tidak akan mengubah nasib kaum seseorang, kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada di dalam diri mereka.
(Q.S Ar-Ra’d 13 : 11)



Ada manusia yang sudah berjaya. Alhamdulillah. Ada yang belum dan kurang berjaya. Sabar, itukan ujian Allah? Alhamdulillah. Jemari yang menaip ini masih dalam tanda tanya. Apa yang akan berlaku nanti? saya bukan mengharapkan kejayaan sebesar bulan dan sebanyak bintang. Impian sebenar saya seindah Syurga. Saya sendiri tidak pernah melihat syurga. Allahua'lam

Tapi, Allah SWT telah menceritakan dan menjanjikan keindahan syurga. SO? kenapa saya cakap impian seindah syurga walhal tidak tahu keadaan syurga? sebab itulah matlamat kekal hamba hina macam saya. Di samping itu (cehwa) saya ingin bersama mujahid dan mujahidah akhir zaman untuk mengembangkan ilmu Islam, dan juga Islam itu kan Indah? mulanya indah hingga hujungnya. :)

Apa yang saya dapat sampaikan ialah, Masa depan itu RAHSIA kerana, Allah ingin kita merancang, berbaik sangka, dan meletakkan tawakal tertinngi kepada ALLAH.
Oh ya juga bersabar.



Tidak terbayang dek akal saya bagaimana kalau manusia tahu masa depan. pasti ada yang tidur panjang dan bersuka-suka. Ada juga yang akan sedih memanjang dan betindak menyekutukan Allah. Nau'zubillah.Yalah, hamba mana yang tidak geambira bukan kepalang kalau masa depannya cerah walaupun tiada usaha kan? Manusia mana yang tidak berduka kalau masa depannya ialah kesusahan dan kerugian menimpa kan?

SubahanAllah, Sayangnya Allah kepada Hamba. disuruh berusaha kemudian dapat. Tiada Mustahil jika Imannya ada. 

"aku berusaha tapi aku gagal!"

ingat hamba, Kita Merancang, Allah Merancang. yang pasti rancangan Allah Maha Hebat. Ayuh berbaik sangka!


Aku masih di sini, masih mencari yang benar dan hakiki. :)

Allahua'lam wasalam

No comments:

Post a Comment