Saturday 16 March 2013

Rebut Sebut Chenta

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, masih dapat saya mencoret tinta moden ini. Salam junjungan buat Kekasih Allah. Moga berjiran di syurgatulfirdausi (ammboih) aamiinnn.. (hidup mesti obses dgn sorga T_T) -Selawat-

Adapun kali ini tujuan saya ialah menukil sebuah kekesalan mengenai chenta. Apa?? saya menolak fitrah?? Oh pastinya bukan namun saya masih dalam usaha menjaga sebuah fitrah bernama chenta. Saya menukilkannya kerana saya ingin bersama-sama remaja yang lain yang masih bertatih-tatih mengenal makna chenta.

Dalam sebuah laman sesawang bernama You Tube, saya merupakan pengintai,penonton,peminat,pelihat (eh?) sebuah channel yang di beri nama Matluthfi90. Err saya melihat-lihat saja. eh selain itu saya juga mengambil dan menyerap seeebanyak yang mungkin mesej2 positif beliau. Senyum.

Bercerita mengenai video beliau yang osem! ada sebuah topik mengenai "drama-drama sebelum kahwin"
di sana baaanyak jenis chenta yang beliau sampaikan dengan peenuh berjaya dan mampu membuat saya tergelak berdekah-dekah. ehek.

Untuk maklumat lanjut, mari pakat-pakat tengok ya. Yang baik simpan yang buruk...Allahua'lam. uruslah sebaiknya. he.

kendatipun begitu, saya teruja bercakap mengenai chenta kerana, fenomena negara kala ini, semakin banyak medium dakwah digunakan untuk menyampaikan cara mengurus sebuah chenta, semakin bertimbun juga pengemis-ngemis chenta manusia. Erm tidak keterlaluan di situ. Mungkin.


[kredit]

Kenapa lancangnya tulisan mengatakan pengemis chenta ya? cuba kita recheck bagaimana kita mengharapkan chenta manusia bergelar hamba? double check. triple check. cer cek. cer cek. :p

ada yang melumpuhkan hubungan sesama teman kerana chenta, ada yang mencacatkan hubungan sesama keluarga demi chenta. paling teruk ada yang membelakangkan jaminan Ar-Rahman demi chenta. Nau'zubillah.

Kita belum faham atau buat-buat tak faham ya? kita sudah tuli atau buta mungkin ya? kita terlalu mundur..eh kenapa pula ya? emm. kalau buta mata braille membantu buta hati, itu bagaimana ya?

Saya bukanlah penggubal soalan yang hebat hingga dapat penjenamaan dari MPM :p
Namun cukuplah persoalan itu membuka rongga-rongga akal yang masih belum atau masih samar-samar mengenai chenta.

Anugerah chenta itu hebat. Manis. Indah. malah membahagiakan, namun jika sudah menjadi pengemis chenta manusia sebelum menjadi pengemis Redha Kechentaan Ilahi......

Allahua'lam.

"Tanya lagi diri, chenta anda saat dan kala ini untuk apa dan pada siapa sebenarnya? "Oh saya suka,saya suka :D

No comments:

Post a Comment