Thursday 21 March 2013

Transit Kejayaan aku Bermusafir

Bissmillahirrahmanirrahim.

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,

Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);

Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -

Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -

Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;

Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;

Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;


[Qs: Almu'minun : 1-9]

Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran dapat juga saya meluang waktu untuk mencoret di laman tinta moden ini. Salam rindu buat kekasih hati Nabi Muhammad SAW. -selawat-

Tanggal 18 itu, keputusan peperiksaan tahun lalu telah dikeluarkan. Ketika itu saya menaiki bas untuk bermusafir. Rasa di dalam dada tiada yang tahu melainkan Ar-Rahman. Saya yakin rakan-rakan saya tentu merasakan hal yang sama dalam keadaan berbeza. Debaran.

Semasa bermusafir, fikiran ligat mengingatkan nasib. Juga ligat mengingat peristiwa silam. Ada yang berpendapat, untuk apa dikenang masa lalu? saya pula tidak terus menolak pendapat itu. Senyum. Bagi saya, masa lalu perlu di lihat. Sebagai peringatan dan teguran untuk memperbaiki atau istiqamah. Saya cuma terfikir, saya di situasi yang mana ya? Muhasabah kembali.

[kredit]

Rupanya tidak banyak yang boleh dibanggakan dengan kejayaan saya masa lampau. Terlalu banyak suka, juga suka-suka dan banyak keadaan yang betapa mengetuk akal saya juga hati saya. Ketika itu peristiwa saling berganti-ganti membuat pening. Allahu..

Doa saya bertalu-talu,"Ya Allah, jangan biarkan dosa silamku menutup kejayaan masa depanku,"

Saya kembali bermuhasabah, apa yang telah saya buat untuk menggembirakan Puan.Mama? En.Abah? sudah banyakkah ya? muka saya ketika itu rasanya persis seorang penanggung hutang yang besar. Sebesar harapan saya ingin mengusik rasa gembira Puan.Mama saya. Ingin melurutkan resah jiwa En.Abah. Ya Allah.

[kredit]

Ketika bermusafir itu, saya cuba berbaik sangka kepada Maha Pengatur, saya harap hati saya bakal redha dengan ketentuanNya. Dia kan Maha Pemberi, nikmat diberi musibah dikasi. Ya Allah..

Untuk menunggu masa keluarnya keputusan itu, benar-benar menguji dalam sabar, juga menduga luas sabar.Terkadang tersungkur mencuba bangkit. Sangat payah,perih,susah-itulah sabar. Tarbiyyah dari masa sebenarnya.


Getaran Telefon terasa, ada balasan dari sana.

Saya..

debarannya memuncak. Tinggi dan laju, selawat saya kirim buat Rasulullah, dengan lafaz Basmallah..Mata saya terpaku..

Subahanallah,Alhamdulillah,Allahuakbar.

Sungguh benar, hidup ini pilihan.
Lihat di belakang, nampak masa silam,Lihat di hadapan, nampak masa depan.

Pn.Mama..En.Abah.. Terimalah..walau kita tidak bersua..Doakan saya ya ma,bah? T_T

Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi -

Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.

[Qs: Al-Mu'minun:10-11]

(koma)

No comments:

Post a Comment