Friday 12 April 2013

Ohoi Duniawi

Assalamualaikum WBT,
Alhamdulillah dalam keadaan ini saya masih mampu mencoret ayat-ayat dalam tinta moden ini. Salam junjungan buat Baginda SAW, Sungguh saya rindu. Tentu anda juga. -Selawat.

Pening! Pening!


[kredit]


Semestinya urusan duniawi itu memeningkan. Kita tidak pernah merancang untuk gagal. tapi terkadang kita yang GAGAL merancang. Allahurabbi...
Terkadang kita terpaksa memikirkan satu-satu benda eh bukan, terpaksa memikirkan benda-benda dalam suatu masa, bertubi-tubi. Pening saya!

Selalu kita mengadu kepada siapa? Laman Muka Buku? dalam Status-status? ermm mungkin..
Pernah seorang rakan saya memberi suntikan semangat. Mengadulah kepada Allah dahulu, kemudian Allah akan ilhamkan kepada kita untuk bertindak. Ohoi! Allah Maha Tahu. Dia tahu siapa yang sepatutnya dengar masalah kita. Itu sangat betul.

Saya merasakan bila saya lemah, masa itulah senang-senang bagi sesiapa makhluk ingin menjatuhkan, menggagalkan, meninggalkan, me dan banyak lagi perkara negatif yang senang diundang. Masa itu syaitan akan berbisik-bisik dengan hodoh kepada kita, memahat-mahat rasa was-was. Aduh!! akukah yang was-was?

Saya kembali bertanya kepada diri.

ataukah saya yang banyak melebihkan duniawi?
menyibukkan diri dengan urusan duniawi?
melupakan ini hanya duniawi?

Lantas...

saya di dunia untuk apa?
bersuka-suka tanpa kerja?
bersenang dan lenang tanpa ada urusan duniawi?

Entah...

Bukan ingin menunjukkan sayalah manusia hebat.
Bukan ingin menunjukkan saya tabah di dunia dalam kalangan sahabat.
Bukan ingin menunjukkan saya gembira tanpa bebanan yang menghambat.

"tidak aku jadikan JIN dan MANUSIA melainkan MENYEMBAH (beribadah kepada) AKU"
Dzariaat : 56

Nah...!!!

Terhenyak saya.


[kredit]

Penat! Penat!

Sememangnya dunia tempat kita berpenat-penat bukan?
Untuk apa lagi berkeluh?

hey Kawan,
You can do anything, NOT everything.

Kerana kita tetap hambaNya.




No comments:

Post a Comment