Sunday 28 April 2013

Uhm Kan?


Aik, kok begitu?

Kalau dalam surau,  siap selesai menyembah yang Esa, eh tak kan terus sok sek, sok sek?
Pernahkah anda merasakan suatu situasi semasa  anda ingin solat, sedang solat, tiba-tiba…

Datang  Mak Tambun dan Kak Roghayu bercer tentang SALE dalam mall itu. ‘Ini kalilah’ katanya. Tentang mana nak pergi lepas ni. Menyusun plan bilangnya. Nah datang lagi si kak Budijah, memberi pengetahuan henfonnya canggeh hanya perlu sentuh menyentuh? Datang si kak Mulat yang bercerita kedai buku jual buku. Eheh! Eh! Eh! Eh! Semua di surau, masjid, musollah  atau apa-apalah pula tu! Aaaduh duh. Volumenya dikawal. Tapi dapat anda dengar. Masa solat pula tu. Jom muhasabah. Batuk-batuk.

Uhmm. Uhmm….

Tak kan tuan hamba tidak dapat agak mengagak getaran suara anda  boleh didengar?  Siap bertepuk tampar lagi.  Eheh! Ataukah tuan hamba merasakan dalam kocakkan hati anda ‘ah..kenfem dia khusyuk punya. Yalah solatnya lima waktu mesti terlatih bukan?’ Terlatih apa? Khusyuk dengan ada sok sek, sok sek di belakang?  Ataukah anda merasakan, ‘suara aku pelan sahaja. Heheheeh’

Eh kok begitu?

Tuan hamba yang budiman, lagi rupawan dan bergayawan mungkin kita pernah benar mengalami, atau kita pernah sekali, dua kali, sekali-sekala kita pula yang buat. Eh terbuat. Mungkin. Maka, oleh itu, seterusnya, apa kata kita muhasabah. Betul-betul muhasabah punya. Kita bising saat ada hamba lain beribadat soleh iaitu solat! Huhu.

Ada hamba yang penat ingin sekali mengadu. Ada hamba lain yang menjamakkan solat. Ya musafir yang penat. Ah tak kiralah, tapi bila sudah nampak makhluk yang solat,tolong  diam. Ya kita diam kalau ianya hanya duniawi semata. Berikan dia masa bermanja-manja dengan Allah. Atau bahasa directnya, tolong bantu orang lain khusyuk la tuan  hamba.

[kredit]

Duniawi lagi. Isk. Isk. Isk.

Tuan hamba, itulah  kalau kita beringat-ingatkan kan, dengan sabar dan perkara itu baik pula kan.. erm..erm.. Allah kan sudah firman dalam al-quran..

Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian. Kecuali mereka yang berbuat amal kebaikkan DAN berpesan-pesan dengan dengan kebenaran dan kesabaran.
Al- Asr

Bak kata akhi itu, Potong bawang laju-laju!

No comments:

Post a Comment