Wednesday 17 April 2013

Autentik


                Salena Samadu terkesima.Tergaru-garu tengkuk ‘Eh, tak kan di rumah sendiri pun aku nak malu? Makan segan, ke tandas segan, beristirehat segan, nak ke dapur segan? Haisy! Tak boleh jadi ni. Ni macam nak suruh aku nangis nak minta Puan Emak balik semula ke pangkuan aku ni? Hmm… nak ke Puan Emak? Salen, kau dah besar dah pun salen…’ desis hati Salen seraya taip mentaip dan segera meletakkan dalam folder peribadinya.
‘Apa dalam kepala Salena Samadu… okeh saved!’

[kredit]

                Itulah Salena Samadu, seorang gadis yang selalu bertanyakan diri. Entah kenapa tidak ditanyakan kepada orang lain. Puan Emak dan Tuan Ayah telah berpisah sejak tiga tahun yang lalu. Sejak itu, kehidupan Salena berubah sedikit demi sedikit. Tuan Ayahnya ialah seorang yang tegas tapi penyayang. Baik hati dan pemurah. Tegas-tegas ayah, mukanya akan sentiasa cool seolah-olah tiada apa-apa keajdian yang buruk berlaku. Even Salena merasakan perkara itu teruk peringkat bahagian atau zon. Eheh!

                Hati Salena wara-wiri dengan kehidupannya selepas ini. Belajar atau kerja ataupun apa. Sedangkan Tuan Ayah telah meninggalkan banyak syiling kepadanya untuk melanjutkan pelajaran. Salena sebenarnya takut jika terlalu meyusahkan Tuan dan Puannya. Yalah, Tuan kan jarang sekali menghubungi mereka sekerabat sedarah sedaging. Puan Mama pula telah dilamar oleh seorang Encik dan telah berpindah.
Ya berpindah.

                Begitulah Salena, kadang-kadang akan berpindah ke rumah-rumah kerabatnya. Kakanda sulungnya menetap di Zambaboweh. Kakanda keduanya menetap di Selelosen Sentosa II. Kakandanya yang lain di Melento Nala. Jadi suka hati jantung dan paru-parulah Salena, di mana dia berkenan. Betul? Boleh ka?

                Ah tidak sebenarnya. Dia masih tercari-cari di manakah sepatutnya Salena harus berada. Kadang-kadang, bila Salena terasa sunyi, dia akan terus membuka surat chenta. Berlagu-lagu dalam sendu. Tawadhu atau tidak entah narrator tak tahu. Hanya redha yang dia pinta. Ingin hatinya turut redha dengan kehidupan. ‘Tolonglah hati, jangan sesekali engkau mencoba memaksa aku untuk tak redha. Ini ujian. Mungkin nanti kehidupan kau akan bahagia?’ rintih Salena. Entah mana sudut bahagia itu, tapi Salena sudah terbaca suatu kata-kata nukilan unknown itu, As Long We Have Allah, We Have Eeeeeverything. HUHU.

                Oh unknown, kau antara penjentik semangat Salena yang suka berteka teki teko sendiri. Syukurlah. Salena juga masih bertatih-tatih mengenal jalan-jalan dakwah. Memang penat. Pening. Dan kadang-kadang ralat. Manakan tidak, masih terdapat picisan-picisan manusia yang akan berkata, “Rasanya saya kenal engkau, Jangan menipu hati engkau Salena”. Oh… Wahai, mahu saja Salena membaling kerusi plastik yang baru dibeli untuk kegunaan dalam kamar istirehat. Tentu masih kuat kerusi ini fikir Salena. Tapi dalam Salena berfikir-fikir, Picisan itu sudah menghilang. Selamat.

                Suatu malam, selepas memberi salam terakhir dalam solat isyaknya, salena berdoa seperti kebiasannya  akan berdoa. Itukan sumber kekuatan. “Allahuma, Ampunilah dosa kedua orang tuaku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku semenjak kecil, Ya Allah kalau boleh lebih dari itu” amin. Namun, bila dia meng’amin’ kan sahaja doanya, dia mula berdesas-desus. Ada keganjilan dalam doanya.

“Ibu bapaku masih ada dan telah bertambah bilangan orang yang patut aku doakan. Lantas, apa doaku untuk mereka ya, ya Allah? Merekalah yang menjaga kedua ibu bapaku kini. Oh, aku anak sepatutnya berterima kasih. Tuhan saja Maha Pengasih. Kenapa pusaran ego ini membelenggu? Tuan Ayah Samadu tak pernah ajar aku lokek doa begini. Puan Emak juga selalu mendoakan orang lain. Ya Allah… ampuni aku ya Allah. Aku lupa, mereka juga manusia. Yang penat mencari syiling buatku. Tidak aku di sini tanpa mereka…”

[kredit]

Ahh.. terhenyak otak saraf Salena. Baru menyedari. Dia rupanya kurang berdoa. Sedangkan Tuan dan Puannya inginkan kebahagiaan. Meski berada di tempat lain, Olaska, Olasto  atau apakah, mereka juga perlu doa. Bahagia hinggalah sorga. Meski ada tambahan kerabat sebelah sana. Ah… Tersentuh hati Salena. Takut dituntut di akhirat sana. Ya Allah.. Narrator inginkan sorga, begitu juga Salena. Nah banyak cecair mengalir membasahi telekung pemberian Puan Emak. Hijau dan Ungu warna coraknya. Penat sungguh Salena. Kehidupannya penuh tanda Tanya dan kata kerja. Eh?

Eheh.

                ‘Aku kejamkah ya Allah?’ Ah sudahlah Salena, tidurlah dengan lena.

3 comments: