Wednesday 10 April 2013

Pemberitahuan Suatu Masa

Assalamualaikum, Alhamdulillah..dan selawat buat kekasih hati.

Terbaca entri-entri dari seorang akhi yang inginkan kuasa super saiya!! err..
Angel Pakai Gucci, tu. Alhadmulillah, beliaulah sumber saya menulis, selain saya pandai menulis sejak tahun 1 atau 2 masa tu. ehmph, merepek di situ.

Ada sebuah tajuk yang membuat saya segera terfikir. Suatu situasi.
Kononnya membaca sebuah artikel-artikel langsung abang-abang dai'e, akak-akak dai'e, ikhwah dan akhowat yang mengingatkan kita amalan-amalan lazim, tiba-tiba terasa semacam hendak komen "ya sudah". (di FB atau apa-apa)

Pernah?

Saya pernah teringin buat begitu. Mungkin sudah pernah membuat, terbuat.Ohoi! Entah tujuan saya apa, atau individu eh, senang cerita sayalah. Entah tujuannya apa. Astaghfirullah!

Hati itu suatu part yang paling susah manusia nak jaga. Apalagi kita terlahir di akhir zaman yang sudah jauh dari seni-seni tarbiyah. Allahu.

Pernah dengar tak dai'e mengingatkan "Amalan yang sudah kita buat di dunia, hilang bagai debu bertebaran jika terdapat lintasan riyak,ujub di hati?" atau "Maka tiadalah guna picisan-picisan amalan jika bukan untuk Allah?"

Hmm..

[kredit]


Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.

Furqan:23

Diterangkan


As-Syahid Syed Qutb dalam tafsir Fee Zhilali Qur'an menjelaskan;
Seperti itulah terjadi dalam sekelip mata. Ibarat amalan yang termasuk dalam kategori  هَبَآءً مَّنْثُورًا seperti imajinasi yang akan hilang dengan pantas daripada gambaran pemikiran, diterbangkan dan dicerai-beraikan diudara. Sehingga semua yang mereka kerjakan di dunia dalam bentuk amal kebaikan menjadi hilang ditiup angin. Ianya terjadi kerana semua  amal kebaikan yang mereka lakukan tidak di atas dasar keimanan – yang mengaitkan hati dengan Allah swt dan menjadikan amal saleh sesuai dengan manhaj yang telah digariskan dan dasar yang dikehendakki. Sehingga tidak ada nilai amal baik seseorang yang tidak berhubung dengan manhaj Allah swt. Tidak ada faedah gerakan yang dilakukan tanpa masuk dalam rangkaian gerakan yang mempunyai tujuan tertentu. 
Allahu Allah..
Bagaimana ya?
adakah kita beramal untuk menunjukkan kitalah hamba yang...
adakah amal itu sekadar menunjukkan yang...
Saya bukanlah ingin membuat anda berasa sangsi. Terpulanglah. Bahkan saya ingin segera mengingatkan diri saya sendiri agar menjaga apa yang kita buat, apa yang kita niat.
"eleeh, orang lain manalah tau.."
Yalah.. Akhiratkan ada. Itulah pemberitahuan suatu masa.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud ; (Tidak akan berganjak kaki anak Adam pada hari kiamat di hadapan ALLAH sehingga disoal tentang lima perkara; tentang umurnya, waktu mudanya,dan hartanya daripada mana ia dapat dan bagaimana membelanjakannya, dan apa yang dia amalkan daripada ilmunya)
( Riwayat  Ibnu Hibban & Tarmizi )
Masa itulah yang haq dan batil terbongkar, masa itulah kita tahu, tup tup amalan yang terasa banyak sia-sia. Nau'zubillah. Moga kita terpelihara. Moga hati kita sihat inginkan redhanya semata. Ya Allah.. Jadikan kami perindu syurga teratasMu. Kasihanilah kami. Bimbinglah kami. Amin
Menjadilah hamba yang taat. Allahu Akbar!
(,) koma

No comments:

Post a Comment